Dnes je utorok, 26.október 2021, meniny má: Demeter
Čas čítania
6 minutes
Zatiaľ prečítané

Richard Rozbora: Po každej kríze prichádza nová éra

august 16, 2021 - 08:00
Už od malička túžil po práci módneho dizajnéra a nakoniec si sen splnil. Jeho tvorbu obdivujú dámy už niekoľko rokov nielen na najväčšom módnom podujatí na Slovensku – Bratislavských módnych dňoch by Mercedes-Benz, ale aj na zahraničných módnych podujatiach. Kolekcie predával v butikoch vo Viedni, v Prahe i v Bratislave a jeho tvorba sa vyznačuje špecifickým rukopisom a nadčasovosťou. RICHARD ROZBORA – dizajnér rodinnej značky Rozbora Couture.
Foto: 
REEFE

Na módnej scéne pôsobíte viac ako dve desaťročia. Skúsme sa  vrátiť v čase a prejsť si tú cestu za úspechom...

Ako s úsmevom hovorí moja rodina, s tým, že chcem byť módnym návrhárom, som sa vraj narodil. Od malička som všetkým rozprával, že ak skončím školu, bude zameraná na módu. Postupne, ako plynuli roky, som si vysníval, že vyštudujem prestížnu školu v Londýne – Saint Martins – a sen sa mi splnil. Je to škola, ktorá patrí medzi desať  najprestížnejších a som rád, že sa mi to podarilo. Ale, aby som sa vrátil do detstva, nikdy som nešil veci pre bábiky ani som sa s nimi nehral. Môj záujem o módu a toto povolanie bol skôr v rovine estetična. Okolie som  pravidelne poučoval, čo majú nosiť, čo im pristane a čo nie.

imgl0555.jpg

Foto: 
Bratislavské módne dni by Mercedes-Benz

Dostať sa do školy, ktorá „vychovala“ svetových dizajnérov určite nebolo ľahké... 

Isteže, tá cesta nepatrila medzi ľahké, no o to bola zaujímavejšia. Keďže v detstve som žil vďaka rodičom v zahraničí, chodil som do klasických škôl, v ktorých som nemal možnosť študovať a učiť sa akékoľvek kreatívne techniky. Až keď sme sa vrátili do Prahy, prihlásil som sa na hodiny kreslenia k uznávanému českému dizajnérovi Česlavovi Jarošovi. U neho som začal kresliť a keďže som vždy chcel ísť na strednú školu s umeleckým zameraním, no nepodarilo sa, venoval som sa tomu popri gymnáziu. Ďalší krok bola vysoká škola – najskôr polrok na stavebnej, a keďže som sa veľmi tesne nedostal na módne návrhárstvo na VŠVU, pokračoval som na STU na Fakulte architektúry. K módnemu návrhárstvu som sa dostal vďaka škole až na Cypre, kam som s rodičmi odišiel, no a odtiaľ to už bol prestup do Londýna na Saint Martins.

_mg_7039.jpg

Foto: 
Robert Rozbora

V čom je škola výnimočná a čo vám dala?

Na Saint Martins som vyštudoval odbor dámske módne návrhárstvo, ten istý ako Alexander McQueen, Stella McCartney i Galliano. Výnimočná je v tom, že dáva obrovský priestor na kreativitu. Od klasických škôl sa v mnohom odlišuje, i keď aj do nej musí človek chodiť a obhajovať projekty, ale zároveň som absolvoval množstvo stáží, stretával som sa so svetovými dizajnérmi, ktorí prichádzali prednášať a „odovzdávať“ skúsenosti novej generácii. Asi najsilnejší dojem na mňa spravil Gianfranco Ferré.

_mg_7075.jpg

Foto: 
Robert Rozbora

Takže, ak chce mať niekto úspech v módnom svete, musí vyštudovať módnu školu?

Nemyslím si, že by to bola nevyhnutnosť. Veď, keď si zoberieme   Gianfranca Ferrého, je vyštudovaný architekt... Je fakt, že akékoľvek vzdelanie pomáha, no ide skôr o to, či je viac skončiť módnu školu alebo absolvovať dlhoročnú prax v prestížnom módnom dome pod vedením uznávaného dizajnéra. Dôležité je, aby chcel byť človek vo svojom odbore najlepší...

A ako je to s ostatnými zručnosťami – mal by vedieť návrhár kolekcie aj ušiť?

Ak to zoberiem zo svojho pohľadu, modely na prvé prehliadky som robil úplne sám – od návrhu, strih až po šitie. Neskôr, aj tým, ako sa rozširovali možnosti, sa to, samozrejme, zmenilo. Aktuálne fungujem tak, že urobím detailné návrhy tým, čo modely vyrábajú. Návrhár musí v prvom rade vedieť, čo chce. Ak vie šiť, vie, čo má navrhnúť. Ak nevie – nikdy to nebude jeho tvorba. Podľahne výrobnej sfére, v ktorej to ľudia urobia podľa seba. Ideálne je, ak návrhár vie urobiť strih, vidí veci trojrozmerne, pozná technológie, ovláda materiály, ich vlastnosti, využitie, úskalia...

imgl0564.jpg

Foto: 
Bratislavské módne dni by Mercedes-Benz

Aký je váš pohľad na módu?

Móda je produkt, ktorý má byť funkčný. Vždy bola, je a bude. Módne kúsky sa dedili z generácie na generáciu, bola súčasťou vena. To znamenalo, že veci boli naozaj kvalitné, ak vydržali dlhé roky. Preto nie som zástancom myšlienky, že by to mala byť spotreba lacného produktu, ktorý zaťažuje nielen peňaženku, ale i planétu. Radšej mať v šatníku menej, ale kvalitných vecí, ako veľa nekvalitných, ktoré každú sezónu vyhodíme.

Riadite sa touto myšlienkou aj v tvorbe? Čo sú typické znaky Rozbora Couture?

Ak to zoberiem z hľadiska materiálu, jednoznačne hodváb, vlna, prírodné materiály vo vysokej kvalite. A áno, riadim sa heslom, že menej je viac, takže ku každému kúsku by si spotrebiteľka mala vybudovať vzťah. A pokojne môže byť aj hriešne drahý, musí však mať opodstatnenie. Posledné roky tvorím tak, že jednotlivé kolekcie navzájom kombinujem. Milujem saká, kostýmy – skrátka veci konštrukčne výborne spracované. Netvorím experimentálnu módu. Neláka ma to, nepriťahuje ma to. Mám rád konštruktivizmus, veľmi dobre spracované detaily, hodvábne blúzky, nohavice, saká, plášte, kabáty. To sú typické znaky mojej tvorby. Isteže, aj ja som ako mnohí kolegovia prešiel v minulosti rôznymi experimentmi., Prvá kolekcia vznikla v časoch, keď som bol na Cypre a experimentoval som s meďou, ktorú som tepal. Počas študentských čias som stvoril  dokonca šaty z papiera, no do tej etapy tvorby sa už nevrátim.

Kde sa inšpirujete?

Ak sa človek módnej tvorbe venuje dvadsať rokov, už sa to veľmi nedá nazvať inšpiráciou. Niekedy ma inšpiruje materiál, inokedy hudba, história... Veľmi rád pretavujem do modelov určité historické obdobia. História je pre módneho návrhára veľmi dobrý zdroj inšpirácie.

Vaše modely si obľúbili aj ženy v okolitých krajinách. Kde všade ste mali obchod?

V uplynulých rokoch sme mali vlastný butik v Bratislave i vo Viedni, no neskôr sme prešli na systém dodávania modelov do vybraných butikov v rôznych európskych mestách. Pandémia tento nastavený model doslova zrušila, a tak prechádzame na nový koncept. Plánujeme vybudovať malý butik v Bratislave a zameriavame sa na on-line predaj.

imgl0521.jpg

Foto: 
Bratislavské módne dni by Mercedes-Benz

Možno dizajnérsku módu nakupovať on-line?

Jednoznačne áno, ja som typický príklad (smiech). Cez internet nakupujem veľmi rád, má to však aj úskalia. Veľmi dôležité z hľadiska kupujúceho je poznať sám seba a čo sa týka obchodu, musí sortiment čo najlepšie odkomunikovať.

Spomenuli sme obdobie pandémie. Nemyslíte si, že čas, keď ľudia nikam nechodili „zabil“ módnu tvorbu?

Obdobie pandémie určite módu zabrzdilo, nech ide o akúkoľvek veľkú značku či dizajnéra. A nielen tým, že všetko bolo zatvorené, najmä si ľudia začali uvedomovať hodnotu vecí. No na druhej strane to vnímam tak, že pomaly už začína byť opäť dopyt po nových módnych kúskoch. No v inom uhle pohľadu. Ako keby sa móda presúvala do kvalitnej úžitkovosti. Napríklad, vytratila sa spoločenská móda a zrejme bude mať dlho útlm. Možno počas piatich, šiestich rokov sa to vráti, ale vzniká veľmi silný aspekt využiteľnosti, recyklácie, dlhodobého nosenia, pohodlia...

_mg_7701.jpg

Foto: 
Robert Rozbora

Hrozí, že návrhári, ktorí aktuálne študujú alebo končia školy, nebudú mať čo robiť?

Som prekvapený, ako veľa mladých ľudí ťažko nieslo koronakrízu. No napriek tomu mám pocit, že práve vďaka tomu budú mať výhodu v tom, že budú zocelenejší. Budú nútení rozmýšľať prakticky, budú ostražitejší a fungovať dokážu len tí najsilnejší. No a, samozrejme, ich pohľad na módu bude úplne iný. Takže nie, nehrozí, že nebudú mať čo robiť, akurát budú musieť na sebe viac pracovať. Ono je to tak, po každej kríze prichádza nová éra, otvárajú sa nové možnosti, nová kreativita... Typickým príkladom je povojnové obdobie, keď vznikali tie najslávnejšie značky.

Okrem toho, že ste módnym návrhárom, ste aj členom poroty projektu Nové tváre módnej scény. Tento ročník patril, nielen vďaka téme, k prelomovým...

Presne tak, aj táto súťaž dala odpoveď na predchádzajúcu otázku... Z pohľadu porotcu vidím dva aspekty. Prvý je, že tento rok sa do súťaže prihlásilo rekordné množstvo súťažiacich a dovolím si podotknúť, že naozaj kvalitných. Tým, že je veľký záujem o súťaž, je jasné, že mladá generácia chce robiť módu, chce ju robiť inak, zo svojho pohľadu a zároveň sa venovať úplne novému pohľadu na módu a textil ako taký. Druhý aspekt je, že móda bola „uspatá“ nielen u nás, ale aj vo svete, a preto pozitívne hodnotím, že organizátori projektu Bratislavské módne dni by Mercedes-Benz sa ako jediní nezľakli, fungovali a boli schopní a ochotní ponúknuť priestor nielen mladým, ale aj etablovaným návrhárom.

- - Inzercia - -