Dnes je nedeľa, 26.september 2021, meniny má: Edita
Čas čítania
1 minute
Zatiaľ prečítané

Férový obchod – skutočná pomoc alebo šikovný marketingový ťah?

júl 09, 2021 - 10:00
Ak sa už nejaký čas pohybujete v kávovom svete, určite pre vás nie je neznámy výraz „fair trade“. Inak povedané – férový alebo spravodlivý obchod. Káva je vôbec prvou komoditou na svete, ktorá sa začala predávať týmto spôsobom a v súčasnosti aj najpredávanejšou. Prvá káva, ktorá dostala takýto certifikát bola z Mexika a predávala sa v Holandsku.
Foto: 
Kávoholik

Cieľom spravodlivého obchodu je pomoc producentom z rozvojových krajín dosiahnuť lepšie podmienky a podporiť tak domácu produkciu. Drobní pestovatelia kávy majú totiž minimálnu možnosť ovplyvniť cenu svojho produktu a obvykle sú nútení prijať cenu ponúkanú sprostredkovateľom napriek jej nevýhodnosti. A tá často býva ešte nižšia než samotné náklady na pestovanie.  Veľkým obmedzením býva aj nedostatok skladových priestorov a zariadení na spracovanie surových kávových zŕn u pestovateľov. Sú tak nútení rýchlo predať úrodu pod tlakom prostredníkov, ktorí si uvedomujú, že sú pre pestovateľa jedinou vstupnou bránou, ako sa zapojiť do medzinárodného obchodu.

3.jpg

Foto: 
Kávoholik

Férovo to ide inak

Malí pestovatelia sú v rámci férového obchodu združení do väčších komunít, v rámci ktorých majú zväčša k dispozícii zariadenia na spracovanie kávy. Obchodné zmluvy s nimi sú uzatvárané na dlhšie obdobia, čo pestovateľom zabezpečuje istotu odberu a možnosť plánovať si celý proces. Dôležitou podmienkou zapojenia sa do takejto komunity je prejsť na ekologický spôsob pestovania bez použitia chemických hnojív. To má už však vplyv na cenu, ktorá je približne o 1/5 vyššia v porovnaní s ostatnými trhovými cenami. Z každého kila zobchodovanej kávy ide do komunitnej kasy poplatok. Z nej sa následne podporujú regióny v rámci rozvoja infraštruktúry, školy pre možnosť dosiahnuť lepšie vzdelanie a tiež vzájomná spolupráca medzi pestovateľmi. Dôraz sa pritom kladie na kvalitu a ekologickosť.

Nájdu sa aj kritici

Aj férový obchod má nielen svojich priaznivcov ale aj kritikov. Tí tvrdia, že spotrebiteľ je klamaný, ak si myslí, že pokiaľ zaplatí vyššiu cenu za certifikovaný výrobok, dostane sa väčšia pomerná časť k samotnému pestovateľovi. Konzument si podľa kritikov len mylne myslí, že prispieva na pomoc ľuďom, ktorí by sa mohli ocitnúť na prahu chudoby. Podľa nich neúmernú časť zisku zo zakúpenej kávy dostávajú práve korporácie. Problémom je, že „fair trade“ nekontroluje o akú čiastku obchodníci navyšujú ceny, čo sa javí ako netransparentné konanie. V tomto prípade preto nechám na zváženie čitateľom, aby si urobili názor sami, či ide o pomoc chudobným pestovateľom alebo šikovný marketingový ťah.

2.jpg

Foto: 
Kávoholik

- - Inzercia - -