Dnes je nedeľa, 26.september 2021, meniny má: Edita
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

Najväčšie mýty o chudnutí

jún 08, 2021 - 11:10
Keď sa jedného dňa pozrieme do zrkadla a povieme si, že už ozaj potrebujeme pár kíl schudnúť, najradšej by sme to chceli hneď. Ideálne zázračným prútikom, ktorý prebytočné kilá šmahom odstráni. A tak hľadáme rýchle a jednoduché riešenia, ktoré nám cieľ pomôžu dosiahnuť čím skôr – bleskové diéty, hladovky, zázračné tukožrútske jedlá...
Foto: 
shutterstock.com

Nevnímame dobre mienené rady odborníkov chudnúť pomaly a premyslene. Ak tiež práve stojíte pred podobným problémom, skúste sa vyhnúť najväčším diétnym chybám, ktoré vás len znechutia. Ak chcete natrvalo schudnúť, bude to dlhá cesta. Vyvarujte sa základných chýb, ktoré vám môžu skomplikovať sen o krajšej postave a dokonca aj ohroziť zdravie. Aké sú najväčšie mýty o chudnutí?

Pomôže hladovka

Skúsili ste už telo úmyselne potrápiť hladom? Často si myslíme, že ak budeme hladovať, rýchlo schudneme a zbavíme sa tuku. Možno to na začiatku aj zaberie, ale z dlhodobého hľadiska hladovka nepomôže, dokonca môže poškodiť organizmus. Keď hladovku skončíme, vyhladované telo je vďačné za každú porciu jedla a okamžite si začne vytvárať zásoby na horšie časy a živiny ukladá do tukov. Hladovaním dokonca dochádza k naštartovaniu tzv. sporiaceho metabolizmu, ktorý ďalej blokuje chudnutie. Je pravda, že krátkodobý – jednodňový pôst môže pomôcť, ale určite sa nemôže stať spôsobom zhadzovania kilogramov.

Raňajky sú základom dňa

ranajky_su_zakladom_dna.jpg

Najväčšie mýty o chudnutí - Raňajky sú základom dňa
Foto: 
shutterstock.com

Áno, aj nie – ako pre koho. Je to veľmi individuálne a každý funguje inak. Sú takí, čo roky bez problémov neraňajkujú, ďalšia skupina by bez nich nevydržala. Je normálne, že sa ráno budíme hladní. Preto by sme si mali stravu nastaviť tak, ako nám najviac vyhovuje. Ak ráno do seba dostaneme len pohár vody, ale neskôr počas dňa konzumujeme vyvážené jedlá, niet sa čoho obávať. Ak však vynechanie raňajok spôsobí nekontrolovateľný hlad a potom skombinujeme čokoládovú šišku s presladenou kávou, pravdepodobne by sme sa mali radšej normálne naraňajkovať.

Po sedemnástej je jesť zakázané

Veľmi obľúbený mýtus, ktorý často vedie k hladu a v horšom prípade nočnému vyjedaniu chladničky. Ak telo nedostáva ​​prídel živín, začne vytvárať zásoby na horšie časy a pripravovať sa na dlhšie hladovanie. Takže jesť môžeme pokojne i večer, ale s mierou. Skúsme radšej skontrolovať, o koľkej hodine chodíme spať. Posledné jedlo by sme mali skonzumovať najneskôr tri hodiny pred spánkom, aby ho telo strávilo. Večera by preto mala byť ľahká a zložená predovšetkým z bielkovín a zeleniny, kým sacharidov a tukov má byť iba málo. Úplné vynechanie večere spôsobuje spomalenie metabolizmu a únavu.  

Diéty sú rýchle a účinné

Je pravda, že sú diéty účinné, ale majme na pamäti, že krátkodobé diéty nikam nevedú. Diéta je síce účinná, ale len na určitý čas. Málokto má totiž vôľu držať diétu dlhší čas, a tak sa po čase vrátime k pôvodným stravovacím návykom a zhodené kilá zase naberieme. Dokonca ďaleko rýchlejšie, ako keď sme sa pokúšali schudnúť. Zvyčajne skončíme ešte s ďalšími kilami navyše. Po diétach teda môžeme schudnúť, ale iba krátkodobo. Často ide len o odvodnenie organizmu, nie o stratu tuku. Ak si chceme váhu udržať, musíme trvalo a prakticky celoživotne zmeniť ​​jedálny lístok. Keď chceme schudnúť dlhodobo, musíme sa pripraviť, že to bude beh na dlhú trať, ktorý sa nezaobíde bez zmeny životného štýlu.

Šťavy a smoothie sú zdravé

smoothie.jpg

Najväčšie mýty o chudnutí - Šťavy a smoothie sú zdravé
Foto: 
shutterstock.com

Samozrejme, pri chudnutí – aj tom pomalom, je rozhodujúci pravidelný prísun tekutín. Pitný režim často podceňujeme, hoci voda pomáha organizmu vyplavovať odpadové látky a pomáha tráveniu. Máme však na mysli čistú vodu. Problém je, že mnohé tekutiny, čo bežne pijeme, obsahujú kalórie a rôzne cukry. Je nevyhnutné nahradiť sladené nápoje čistou vodou. A to sa týka aj ovocných štiav, ktoré majú vysoký podiel cukrov. Džúsy a iné sladké nápoje sú zradné v tom, že vypijeme veľké množstvo bez toho, aby sme si uvedomili pocit nasýtenia. Vo všeobecnosti je lepšie radšej skonzumovať ovocie. Pozor aj na obľúbené smoothies. Považujeme ich za zdravý a osviežujúci nápoj, ale v skutočnosti je to viac jedlo. Na rozdiel od vylisovaných štiav obsahujú vlákninu a zasýtia na dlhší čas, ale hlavnou ingredienciou smoothies sú stále jednoduché sacharidy.

Čo najviac light potravín

Väčšina ľudí sa mylne domnieva, že light potravín môžeme zjesť toľko, koľko nám hrdlo ráči. Light potraviny sa tvária ako diétne potraviny, ktoré majú uľahčiť cestu za vysnívanou postavou, no robia opak. Potraviny s prívlastkom light majú totiž iba znížený energetický obsah. Obsahujú síce menej kalórií ako bežné varianty, majú často málo tuku a niektoré aj menej cukru, ale iné zložky môžu energetický príjem naopak zvyšovať. Často zvádzajú k tomu, aby sme ich zjedli viac, čo zvyšuje energetický príjem. Iste, light potraviny majú význam, ale netreba ich zbytočne preceňovať a stavať stravovanie len na nich. Skúsme skôr dbať na správny pomer bielkovín, sacharidov a tukov.

Tuky sú nezdravé

tuky.jpg

Najväčšie mýty o chudnutí - Tuky sú nezdravé
Foto: 
shutterstock.com

Je pravda, že tuky majú oproti iným živinám dvojnásobnú kalorickú hodnotu, a teda sú oveľa výdatnejšie ako sacharidy a bielkoviny. Ešte stále prevláda mýtus, že tuky sú nezdravé, a preto sa mnohí snažia vyradiť ich z jedálnička. Je to však omyl. Tuky sú dôležitá zložka potravy a mali by tvoriť aspoň štvrtinu denného príjmu energie. Dodávajú totiž telu v tukoch rozpustné vitamíny A, D, E a K

Pohyb je zbytočný

Podstatné je zmeniť jedálniček a na pohybe nezáleží. Je fakt, že začať by sme mali od stravy, ale pohyb prispieva k zrýchleniu metabolizmu a nárastu svalovej hmoty. Navyše pri zvýšenej telesnej námahe dochádza k uvoľňovaniu endorfínov, hormónov šťastia, ktoré zlepšia náladu a budeme sa cítiť lepšie. Nemusíme hneď zabehnúť maratón, alebo zdvíhať činky s ťažkým závažím. Dôležité je vyberať si vhodný pohyb, ktorý je pre nás príjemný a budeme sa mu venovať s radosťou. Či už sa rozhodneme pre turistiku, rýchlu chôdzu, beh, jogu, cvičenie s vlastnou váhou, pohybovej aktivite by sme sa mali venovať aspoň trikrát do týždňa. Pozitívne účinky nenechajú na seba dlho čakať.  

- - Inzercia - -